fredag 15 oktober 2010

Ikea garderob



Här kommer mina olika delar jag skickade in till IKEA Garderob 2010.





Med min kollektion vill jag lyfta fram bruksföremål från köket på ett annorlunda sätt. Vanliga bestick i loppislådan blir till roliga och personliga smycken. Kökshanddukar längst in i ett skåp blir till en folklore klänning.

Kollektionen består av smycken som är tillverkade av bestick. Gafflarna har fått en ny form och kan bäras som halssmycken. De har även parats ihop till att bli armband. I gafflarna har jag även försökt att hitta lekfulla former, så som hjärtan, eller varför inte en elefant.

Skedarna har en personligare utforming då de fyllts med en gjutplast. I plasten har jag gjutit in smått och gott. Det är allt från fina bilder till små knappar, texter eller gamla notpapper. I skedarna kan man även gjuta in personliga foton. Det blir väldigt uppskattat vid exempelvis födelsedagar.

Klännigarna är sydda av kökshanddukar. Jag har försökt lyfta fram monogramen och strukturen i väven i mina modeller. Just monogramen har jag även använt för att skapa små väskor som accessoarer till klänningarna.

Tanken bakom är att just lyfta fram föremål som redan finns och ge dem ett nytt liv och användningsområde, när de inte längre används inom sitt ursprungsområde. Handdukarna blir ofta undangömda på vindar i förråd där de inte används. Jag ser det här som en chans att lyfta fram allt fantastiskt jobb som ligger bakom de broderierna på handdukarna. Samma sak gäller med besticken som ligger nedpackade i lådor och som så småningom slängs.

Det material jag har använt har jag fått av bekanta, köpt på lokala secondhandbutiker och på tradera.

Jag hoppas att mitt projekt kan visa andra vad man kan göra med bruksföremål, och att uppskatta dem på nytt.




1 kommentar: